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164억 사업 '에어택시' 안전 핵심기술 개발한다(Developing core safety technology for ‘air taxis’, a 16.4 billion won project)
작성자 대외협력과 작성일 2024-04-09
조회수 1092
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164억 사업 '에어택시' 안전 핵심기술 개발한다(Developing core safety technology for ‘air taxis’, a 16.4 billion won project)
대외협력과 2024-04-09 1092

국립부경대, 하늘 위 에어택시안전운용 핵심기술 개발한다

- 164한국형 도심항공교통 안전운용체계 핵심기술개발사업선정


연구팀 사진. (왼쪽부터)손락훈최원식김재진문우석신지훈 교수.

 

국립부경대학교(총장 장영수)가 기상청과 한국기상산업기술원의 한국형 도심항공교(K-UAM) 안전운용체계 핵심기술개발사업연구기관으로 선정됐다.

 

국립부경대는 이번 사업 선정으로 김재진 교수(환경대기과학전공)를 책임교수로 4월부터 202612월까지 도심항공교통 운항 지원을 위한 기상관측 및 예측 기반 기술 개발에 나선다. 총사업비는 164억 원이다.

 

이른바 에어택시로 불리는 도심항공교통(UAM)은 사람이나 화물의 운송 관련 활동을 도심형 항공기로 운영하는 시스템으로, 미래 차세대 교통수단으로 주목받고 있다.

 

도심형항공기의 운항고도는 약 300~600m인데, 이 고도에서 대기 흐름은 고층 건물과 , 강 등 지형의 영향을 많이 받고 대기 난류가 자주 발생하기 때문에 도심형항공기의 안전한 운용을 위해서는 이 고도의 기상정보가 필수적이다.

 

현재 기상관측망으로는 충분한 관측자료를 얻기 어려워 기상 실황을 분석하는 기술이 부족하고, UAM의 운항 계획 수립 등에 필요한 도심 항공기상 예측 정보를 생산하는 기술 개발도 필요한 상황이다.

 

이에 따라 국립부경대 김재진 교수팀은 이번 사업을 통해 UAM 특화 기상관측을 통한 기상실황정보 생산과 기상예측 기반기술 등 UAM 상용화를 위한 신기술을 발할 계획이다. 같은 학과 손락훈, 최원식, 문우석, 신지훈, 권병혁 교수가 연구에 참여한다.

 

UAM 이착륙 시설인 버티포트와 항로를 중심으로 실시간 최적 기상관측을 통해 3차원 고해상도의 기상 실황 정보 및 예측 정보 생산기술을 개발하는 것이 주요 내용이다.

 

이번 사업으로 UAM 운항 지원을 위한 기상관측 및 예측 기반 기술이 개발되면 한국형 UAM의 상용화는 물론, 사업화 및 해외 시장 진출 가능성을 높이고, 이와 연계한 다양한 파생 사업도 창출할 수 있을 것으로 기대된다. <부경투데이>

 


 

PKNU develops core technology for safe operation of 'air taxi' flying in the sky

- selected for the 164 billion won project 'core technology development for safe operation of Korean urban air transportation system'

 

Pukyong National University (President Jang Young-Soo) has been selected as a research institution for the 'core technology development project for the K-urban air mobility (K-UAM) safety operating system' by the Korea Meteorological Administration and the Korea meteorological institute.

 

With this project selection, Pukyong National University, under the leadership of professor Kim Jae-Jin (major of environmental atmospheric sciences), will embark on the development of weather observation and prediction-based technologies to support urban air transportation operations from April 2022 to December 2026, with a total project budget of 16.4 billion won.

 

Urban air mobility (UAM), also known as 'air taxis', refers to a system that operates urban air transportation activities using aircraft for transporting people or cargo within cities, and is gaining attention as a future next-generation transportation method.

 

At an altitude of approximately 300 to 600 meters, urban aircraft operations are heavily influenced by atmospheric flows affected by tall buildings, mountains, rivers, and other terrain features, leading to frequent atmospheric turbulence, therefore, accurate weather information at this altitude is essential for the safe operation of urban aircraft.

 

Due to the limitations of the current meteorological observation networks, obtaining sufficient observational data is challenging, leading to a lack of technology in analyzing real-time weather conditions, also there is a need for the development of technology to produce urban aircraft weather forecast information required for UAM operation planning.

 

Consequently, professor Kim Jae-Jin's team at Pukyong National University plans to develop new technologies to support the commercialization of UAM, focusing on specialized meteorological observations for UAM and the production of real-time weather information, as well as weather prediction-based technologies. Professors including Son Rack-Hun, Choi Won-Sik, Moon Woo-Sok, Shin Ji-Hoon, and Kwon Byung-Hyuk from the same department will participate in the research.

 

The main content is on developing technology for producing real-time, customized weather observations using three-dimensional high-resolution meteorological data around the Vertiport, the landing facility for UAM, and its flight routes.

 

If the technology for meteorological observation and prediction-based support for UAM operation is developed through this project, it is expected to not only facilitate the commercialization of Korean-style UAM but also enhance opportunities for business expansion and entry into overseas markets, leading to the creation of various derivative businesses. <Pukyong Today>