국립부경대 체육인들이 ‘대상·최우수상’ (PKNU sports students received 'Best Research Award' and ‘Excellent Research Award’) | |||
작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2023-11-30 |
조회수 | 393 |
국립부경대 체육인들이 ‘대상·최우수상’ (PKNU sports students received 'Best Research Award' and ‘Excellent Research Award’) | |||||
대외협력과 | 2023-11-30 | 393 |
국립부경대생들, 한국스포츠산업경영학회 학술대회 ‘대상·최우수상’
- 김시예 석사과정생 대상·민병재 박사과정생 최우수상
△ 김시예 석사과정생(오른쪽)이 대상을 받고 기념촬영하고 있다.
국립부경대학교(총장 장영수)는 일반대학원 체육학과 김시예 석사과정생과 민병재 박사과정생이 2023년 (사)한국스포츠산업경영학회(회장 조송현) 추계학술발표대회에서 각각 대상과 최우수상을 수상했다고 밝혔다.
국립부경대 김대환 교수 연구실 소속인 이들은 최근 서울 올림픽파크텔과 연세대에서 열린 이번 학술발표대회에서 국립부경대와 서울대, 연세대, 성균관대 등이 발표한 총 33개의 논문 가운데 가장 우수한 평가를 받았다.
김시예 석사과정생은 논문 ‘스포츠 브랜드 콜라보레이션의 조화수준에 따른 명시적 및 암묵적 태도가 구매의도에 미치는 영향: 소비자 독특성 욕구의 조절효과를 중심으로’(지도교수 김대환)를 1저자로 발표해 수상의 영예를 안았다.
그는 이 논문에서 최근 활발히 진행되고 있는 유명 스포츠 브랜드 간 전략적 협업의 조화수준이 협업 제품에 대한 명시적 및 암묵적 태도와 구매의도에 미치는 효과를 소비자 성향(독특성 추구 욕구)에 따라 실증적으로 검증해 학술적·실무적 관점에서 우수한 평가를 받았다.
이와 함께 민병재 박사과정생은 ‘e스포츠 인게임 상황과 광고형태가 시각적 주의, 기억, 브랜드 태도 및 행동의도에 미치는 영향’(지도교수 김대환)을 1저자로 발표했다. 그는 시선추적기법(eye-tracking)을 통해 e스포츠 인게임상황(전투 vs. 비전투)과 광고의 형태(정적 vs. 동적)에 따른 광고 효과성을 검증하고, 광고에 대한 시각적 주의가 실제적인 소비자의 브랜드 기억, 태도, 구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증해 연구 성과를 인정받았다.
한편 이번 한국스포츠산업경영학회 추계학술발표대회에서는 마켓5.0 시대 스포츠산업의 주요 전략을 모색하기 위한 학술 발표 및 연구 교류 등이 진행됐다. <부경투데이>
△ 민병재 박사과정생(오른쪽)이 최우수상을 받고 기념촬영하고 있다.
PKNU graduate students received 'Best Research Award' and ‘Excellent Research Award’ at the Korean Society for Sport Management Conference
- Kim, Siye and Min, Byungjae in the Department of Marine Sports
Pukyong National University (President Jang, Young-Soo) announced that Kim, Siye and Min, Byungjae in the Department of Marine Sports at graduate school won the best research award and excellent research award from the Korean Society for Sport Management (chairman Cho, Song-Hyun).
They are currently research members of the Professor Kim Daehwan's lab at Pukyong National University, and they were selected for the best research award and excellent research award out of 33 research presented by Seoul National University, Yonsei University, Sungkyunkwan University, and etc. at the 2023 Korean Society for Sport Management conference held at the Olympic Parktel and Yonsei University in Seoul.
Kim, Siye (advisor Kim, Daehwan) presented a paper on 'The Effects of Explicit and Implicit Attitudes depending on the Level of Congruity of Sports Brand Collaboration on Purchase intention: A Focus on the Moderating Effect of Need for Uniqueness' and Min, Byungjae (advisor Kim, Daehwan) presented a paper on 'The Effects of eSports In-Game Situation on Visual Attention to Ads, Memory, Brand Attitude and Behavioral Intention for Advertisements: A Focus on the Moderating Effect of Advertisement Types' as the first author and took the honor as award-winners.
Specifically, Kim, Siye presented an empirical examination of the impact of the congruity level in strategic collaborations between sports brands on explicit and implicit attitudes towards collaborative products, as well as on purchase intentions. This effect is analyzed in relation to consumer characteristics, specifically the need for uniqueness, earning her high acclaim from both academic and practical viewpoints.
Min, Byungjae conducted a study using eye-tracking techniques to verify the effectiveness of advertising in different e-sports in-game situations (combat vs. non-combat) and forms of advertising (static vs. dynamic). Furthermore, he empirically examined how visual attention to advertisements impacts actual consumer brand recall, attitudes, and purchase intentions, earning recognition for his research achievements.
Meanwhile, the academic conference of the Korean Society for Sport Management featured presentations and research exchanges to explore key strategies for the sports industry in the era of Market 5.0. <Pukyong Today>