국립 부경대학교

검색

커뮤니티

 

부경투데이

  • 국립 부경대학교의 다양한 모습과 소식을 접하시면 부경대학교가 한번 더 가까워집니다.
작성자,작성일,첨부파일,조회수로 작성된 표
부경대 여대생들의 활약(PKNU Students Made SW for Cognitive Development)
작성자 대외협력과 작성일 2016-11-30
조회수 2502
작성자,작성일,첨부파일,조회수로 작성된 표
부경대 여대생들의 활약(PKNU Students Made SW for Cognitive Development)
대외협력과 2016-11-30 2502



△ 소프트웨어 개발 학생들 사진 1장(왼쪽부터 차태환, 김문정, 금재은, 원재희, 박지원). ⓒ사진 이성재(홍보팀)

여대생들이 3차원 동작인식 센서를 이용한 아동 인지능력 발달용 소프트웨어를 개발해 주목받고 있다.

부경대학교 시스템경영공학부 차태환(26‧4학년), 금재은(22‧여‧3학년), 김문정(21‧여‧2학년), 원재희(21‧여‧2학년), 박지원(21‧여‧2학년) 학생 팀이 개발한 ‘아이잼있어’가 그것.

‘아이잼있어’는 컴퓨터에 연결된 립모션(Leap Motion) 센서로 아동의 손동작을 3차원으로 인식해 모니터에 똑같이 구현하고, 이를 이용해 게임이 실행되는 응용 소프트웨어다.

게임 중 하나인 ‘실로폰 연주하기’의 경우, 아동이 립모션 센서 위에서 실로폰을 치듯이 손을 움직이면 모니터 속 가상의 손이 그대로 움직여 실로폰을 쳐서 소리가 나는 방식이다.

이들은 ‘실로폰 연주하기’를 비롯 ‘동물 카드 넘기기’, ‘장난감 정리하기’, ‘쓰레기 분리수거하기’, ‘신발장 정리하기’ 등 실생활에서 경험할 수 있는 소재들을 활용해 게임을 만들었다. 사용 아동의 나이에 따라 난이도도 조절했다.

금재은 학생은 “아이들이 손을 활발하게 움직이면 감각과 두뇌발달에 도움이 된다는 점에 착안해서 손을 이용한 다양한 놀이를 할 수 있도록 이 소프트웨어를 개발했다.”고 말했다.

이들은 이 소프트웨어로 최근 미래창조과학부 주최 정보통신산업진흥원과 IT여성기업인협회 주관으로 열린 ‘제9회 이브와(IBWA) ICT 멘토링’ 대회에서 전국 대학 45개 팀 가운데 가장 우수한 평가를 받아 대상을 수상했다.

이들은 전문가들과 멘토링을 통해 공동 프로젝트를 수행하는 이번 대회에서 지도교수인 옥영석 교수(시스템경영공학부)의 지도를 받아 황희숙 교수(유아교육과)로부터 아동 발달단계에 따른 놀이에 대한 자문을, 김미경 소프트모티 대표로부터 소프트웨어 설계에 대한 자문을 얻어 이 소프트웨어를 개발했다. <부경투데이>

PKNU Students Made SW for Cognitive Development
- Game for children won the 2016 IBWA ICT Mentoring Prize

PKNU students developed game software using 3D gesture recognition sensor to improve the cognitive ability of children.

This, called “AIJAEMISSEO,” was developed by Cha Tae-hwan (26), Geum Jae-eun (22), Kim Mun-jeong (21), Won Jae-hui (21) and Park Ji-won (21) of the Division of Systems Management and Engineering.

Running this application software, Leap Motion sensor, linked to a computer, tracks child’s hand gesture with 3D imaging, and shows it on a monitor to play games.

In Playing the Xylophone, one of the programs, child moves the hands on the Leap Motion sensor as if playing the actual xylophone, and virtual hands appearing on the monitor mock the gesture and make sounds.

The games are closely related to the children’s experience in the daily lives, such as Playing Animal Cards, Cleaning up Toys, Waste Sorting, and Keeping Shoes in Order. Child can select the difficulty level based on age group.

 “We got this idea from the connection between active hand movement and sensory and brain development. It makes children enjoy different games using their hands,” Geum Jae-eun explained.

The software won the first prize at the 9th IBWA ICT Mentoring, hosted by the Ministry of Science, ICT and Future Planning (MSIP) and run by the National IT Industry Promotion Agency (NIPA) and the Korea IT Business Women’s Association (KIBWA), among 45 competing teams across the country.

The competition is a cooperative project working with mentors, and the students were directed by Professor Ock Young-seok of the Division of Systems Management and Engineering. Professor Hwang Hee Sook of the Department of Early Childhood Education provided advice on child’s developmental stage and play, and CEO of SOFTMOTI Kim Mi-kyung on software design.  <Pukyong Today>


△ 아이들이 ‘아이잼있어’ 게임을 하고 있다.