세계서 인정받은 용접 신기술은?(The world's recognized new welding technology?) | |||
작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2018-01-23 |
조회수 | 804 | ||
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세계서 인정받은 용접 신기술은?(The world's recognized new welding technology?) | |||||
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부경대학교 교수가 산업계의 70년 고정관념을 깨고 개발한 혁신적인 용접 신기술이 국제공인을 받아 화제다.
부경대학교 조상명 교수(신소재시스템공학과)가 대표로 있는 연구소기업인 슈퍼티그웰딩(주)(부산 남구 용당동)는 23일 부산연구개발특구 지원을 받아 조 교수 연구팀이 개발한 용접 신기술 Super-TIG용접의 용접절차규격서(WPS)가 세계적인 인증기관인 노르웨이독일선급(DNV GL)으로부터 최종 승인을 받았다고 밝혔다. 이번에 승인받은 WPS는 모두 5가지로 △9%니켈강 맞대기용접(용가재로 서로 다른 판을 맞붙이는 용접)을 비롯 △STS316L 맞대기용접과 육성용접(한쪽 면 전체에 용가재를 바르는 용접), △인코넬625 맞대기용접과 육성용접 등이다. 특히 9%니켈강에 대하여 C형 용가재(인코넬625)를 써서 진행한 맞대기용접 WPS는 최근 부각되고 있는 LNG연료추진선과 육상 LNG저장탱크의 용접 원가를 획기적으로 낮춰줄 것으로 기대된다. 현재 이들 해양플랜트에 자주 적용되는 9%니켈강 용접의 경우 조선소에서 가장 많이 쓰는 용접방식(FCAW, SAW)을 사용한다. 이 경우 고온 균열시험과 굽힘 시험에서 균열문제가 발생, 저가의 인코넬 와이어를 쓰지 못하고 고가의 하스텔로이계의 와이어를 써야했다. 그러나 Super-TIG용접기술로는 고가가 아닌 저가의 인코넬625 C형 용가재를 사용해도 효율이 높은 것으로 나타났다. 용접봉 비용도 절반 수준까지 낮아지고 생산성도 기존의 FCAW, SAW 대비 동등이상으로 높기 때문에 용접 원가가 현저히 낮아지는 것으로 분석됐다. 조 교수는 “9%니켈강 LNG탱크와 그 배관 관련 기업에 이 Super-TIG용접기술을 적용하면 중국, 일본 등 이 분야 해외기업들과의 경쟁에서 국내 기업들의 상당한 우위가 기대된다.”고 밝혔다. <부경투데이> Innovative new welding technology developed by PKNU professor breaking the stereotypes of industry for 70 years is internationally acclaimed. The new technology has transformed a wire-shaped circular electrode (wire), which has been used for a long time in the industry, into a wide band and molded it into a C-shape with a concave groove in the middle. When welding with the same current, the welding speed was 2 to 5 times faster than that of the conventional welding technique called Super-TIG welding. This is because the invention obtained by the conversion of the viewpoint absorbed the plasma energy remarkably well. Super-TIG Welding Co., Ltd. (Yongdang-dong, Nam-gu, Busan), a research institute with the head of Professor Cho Sang-myung (Material system engineering) of PKNU, Welding Procedure Specification (WPS) has received the final approval from the global certification, Norway-German Certification Society (DNV-GL). There are five WPSs approved this time, △ 9% Nickel steel butt welds (welding of different plates to each other), △ STS316L butt welding and up welding (application of filler on one side), △ Inconel 625 butt welding and up welding. In particular, butt weld WPS, which is made of C type filler (Inconel 625) for 9% Nickel steel, is expected to drastically lower the cost of welding LNG fuel propulsion line and land LNG storage tank. Currently, 9% Nickel steel welding, which is often applied to these offshore plants, uses the most commonly used welding methods (FCAW, SAW) in the shipyard. In this case, cracking problems occurred in the high-temperature cracking test and the bending test, and inexpensive Inconel wire could not be used, so that expensive Hastelloy wires had to be used. However, Super-TIG welding technology showed high efficiency even when using inexpensive Inconel 625 C type filler rather than expensive. The cost of the welding rod is reduced to half, and the productivity is higher than that of the existing FCAW and SAW, so that the welding cost is significantly lowered. Professor Cho said, "Applying this Super-TIG welding technology to the 9% Nickel steel LNG tank and its piping-related companies is expected to have a significant advantage for domestic companies in competing with overseas companies in China and Japan." <Pukyong Today> |