| 인터뷰 | 한국전산구조공학회 신임 회장 이환우 교수(Interview | Professor Lee Hwan-woo, the new chairman of Computational Structural Engineering Institute of Korea) | |||
| 작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2019-04-10 |
| 조회수 | 741 | ||
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| 인터뷰 | 한국전산구조공학회 신임 회장 이환우 교수(Interview | Professor Lee Hwan-woo, the new chairman of Computational Structural Engineering Institute of Korea) | |||||
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“우리 삶에 밀접한 영향을 주는 시설물들의 안전과 첨단 기술력 확보를 위해 더욱 노력하겠습니다.” 최근 (사)한국전산구조공학회 제18대 회장으로 취임한 부경대학교 이환우 교수(57세·토목공학과)는 4월 8일 이렇게 각오를 밝혔다.
지난 2월 러시아 화물선의 광안대교 추돌사고 직후 가장 먼저 현장에 달려간 ‘전문가’가 바로 그였다. 부산시설공단의 교량구조부문 안전자문위원인 그는 광안대교를 비롯, 거가대교, 부산항대교, 남항대교, 화명대교, 영도통과도로 등 대형 교량 건설 때마다 기술자문에 참여해왔다. 그는 “광안대교 RAMP-2의 선박추돌처럼 교량 사고현장에 도착하면 정밀안전진단에 앞서 외부 충격이 교각이나 교량받침, 교량상판 등 교량의 ‘중요 부위’를 파손했는지 여부를 우선 육안이나 간단한 시험장비를 이용해 조사한 후 신속히 그 안전성을 분석하는 긴급안전점검을 실시한다.”면서, “이 점검결과가 차량 통행 제한여부 등 시민 생활에 큰 영향을 미치기 때문에 항상 긴장되지만 구조공학적 눈으로 보면 결론이 나온다.”고 말했다. 1984년 서울대를 졸업, KAIST에서 석·박사 학위를 받은 그는 삼성종합건설에서 4년여 동안 설계·시공 현장경험을 쌓은 뒤 1993년 부경대 교수가 됐다. 이론과 실무에 모두 정통한 구조공학자다. ‘구조공학’은 교량, 건물, 댐, 해양•항만시설, 지하시설, 선박, 항공기 등 시설물이나 구조물을 외부하중에 대해 안전하게, 그리고 경제적으로 설계하고 설치하며 유지하는 학문이다. 그는 “수심 48m의 세계 최저 침매터널인 거가대교를 비롯, 현재 공사 중인 터키의 세계 최장(3.6㎞) 현수교 등 ‘시대의 상징’이 되는 구조물들을 떠받치고 있는 학문이 구조공학라고 보면 된다.”고 말했다. 한국전산구조공학회 활동과 관련 그는 “구조공학분야에서 다학제간 융합적인 학술활동을 하는 국내 유일의 단체로 오늘날 강조되는 융합학문을 이미 30년 전부터 해온 학회.”라면서, “토목사업뿐만 아니라 기계를 만들거나 선박 또는 항공기를 제작할 때도 구조공학이 필수이기 때문에 서로 다른 분야 간의 학문적 협력이 동반 발전을 위해 중요하다.”고 강조했다. 그는 “4차 산업혁명 기술환경으로 전환되는 시대적 변화 속에서 더욱 다양해진 컴퓨터 활용기술을 바탕으로 정보통신기술(ICT) 등을 구조공학에 융합시켜 신임 학회장으로서 이 분야 학문적 발전을 위해 노력할 것.”라고 강조했다. 그는 “구조공학을 하려면 물리학과 수학 같은 기초학문이 필수인데 이 때문에 어려운 학문이라는 인식이 많아 후속세대가 줄고 있어 걱정.”이라고 말했다. 그는 “바다 속 구조물, 지하 구조물, 달나라 구조물에 이르기까지 인간의 구조공학에 대한 도전에는 한계가 없다는 점이 구조공학의 가장 큰 매력.”이라면서 젊고 우수한 인재들의 도전을 당부하는 일도 잊지 않았다. <부경투데이> "We will do our best to ensure the safety and high technology of facilities that have a close impact on our lives." Professor Lee Hwan-woo (57, Department of Civil Engineering), who recently became the 18th president of Computational Structural Engineering Institute of Korea, expressed his determination on April 8. Beginning as an academic organization of the first structural engineering in Korea in 1988, it is now known as the "platform of convergence technology" for over 2,000 nationwide structural engineers in civil engineering, architecture, machinery, shipbuilding, and this is the first time that a local university professor has taken over the chairmanship. He is a veteran of 35 years’ career in Civil Engineering. "As soon as we arrive at the bridge accident site like the Kwangan Bridge RAMP-2 ship crash, we first check whether the external impact damaged the ’critical part’ of the bridge such as bridge pier, bridge bearing and bridge deck, and then, an emergency safety check is carried out to quickly analyze its safety." he added, "The result of this check is always tense because it has a big impact on the citizens’ life, such as the restriction of vehicle traffic, but the conclusion comes from structural engineering perspective." After graduating from Seoul National University in 1984 and receiving his master’s and doctoral degrees from KAIST, he became a professor at Pukyong National University in 1993 after having spent four years in design and construction experience at Samsung General Construction. He is a structural engineer who is proficient in both theory and practice. ’Structural Engineering’ is a discipline that safely and economically design, install and maintain facilities and structures such as bridges, buildings, dams, marine and port facilities, underground facilities, ships, and aircraft. "Structural engineering is what holds up the structures that are the "symbol of the times", including the world’s lowest 48 meters long immersion tunnel, the Geoga Bridge, and the world’s longest 3.6 km suspension bridge in Turkey.", he said. In relation to the activities of the Computational Structural Engineering Institute of Korea, he said, "It is the only organization in Korea that conducts multidisciplinary academic activities in the field of structural engineering. It has been researching the convergence study that has been emphasized today for 30 years.", and he stressed that "Structural engineering is also essential for making machines or making ships or aircraft, so academic cooperation between different sectors is important for co-development." He emphasized, "We will strive for academic development in this field by fusing information and communication technology (ICT) into structural engineering based on more diversified computer-based technology in the changing times of transition to the 4th industrial revolution technology environment." "Structural engineering is essential to learn basic sciences such as physics and mathematics. Because of this, there are many perceptions that it is a difficult academic discipline, so the number of subsequent generations is decreasing.", he said. He did not forget to ask for the challenge of young, talented people, "The biggest attraction of structural engineering is that there is no limit to the challenges of human structural engineering, whether it be underwater structures, underground structures, or moon structures." <Pukyong Today> |