| 세 번째 부산문화 수장은?(Who is the third head of Busan culture?) | |||
| 작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2014-02-06 |
| 조회수 | 1483 | ||
| 세 번째 부산문화 수장은?(Who is the third head of Busan culture?) | |||||
![]() |
대외협력과 | ![]() |
2014-02-06 | ![]() |
1483 |
|
이로써 초대 강남주 대표이사(전 부경대 총장‧국어국문학과 교수)에 이어 남 교수가 2, 3대 대표이사로 선임돼 부경대 교수들이 연이어 부산문화 수장으로서 부산 문화의 컨트롤 타워인 부산문화재단을 이끌게 됐다. 2009년 1월 출범한 부산문화재단은 부산지역 문화예술 정책과 기획을 심의·집행하는 기관이다. 부산문화재단은 지난달 28일 감만창의문화촌에서 임시 이사회를 열고 남 대표의 연임을 상정해 의결했다. 특히 이번 이사회에서는 이사장이 가진 재단의 대표권을 대표이사에게 이관하고, 대표이사에게 실질적인 업무를 총괄하는 권한을 부여하는 내용으로 정관을 개정했다. 부산문화재단 출범 6년 만에 이사장 중심 체제에서 대표이사 중심 체제로 전환하게 된 것. 이에 따라 부산문화재단 3기 체제는 재단 운영의 독립성과 정책의 현장감이 한층 강화될 것으로 부산 문화계는 기대하고 있다. 남 교수는 당초 이달 6일로 만료되는 2대 대표이사 임기를 마치고 학교로 복귀할 계획이었으나 부산시측의 요청에 따라 연임하게 된 것으로 알려졌다. 부산시가 추진하려던 민간 이사장제가 유보된 데 따른 것이다. 지난 2011년 2월 제2대 대표로 취임한 남 교수는 지난 3년 동안 서울·경기문화재단과 겨룰 정도로 부산문화재단의 위상을 높이고 전국 12개 시·도 문화재단 대표자회를 출범시키는 등 지역문화의 발전에 노력해 왔다. 지난 연말 국회를 통과한 지역문화진흥법 제정을 주도하기도 했다. 한편 1985년부터 부경대 교수로 재직해온 남 교수는 부경대 교무처장, 인문사회과학대학 학장, 이주홍문학재단 이사장, 한국작가회의 부이사장, 요산기념사업회 이사, 한국작가회의부산지회 회장, 한국문학회 회장, 부산민주항쟁기념사업회 이사 등을 역임했다. 남 교수는 1980년, 1981년 조선일보와 중앙일보 신춘문예 평론부문에 잇달아 당선하면서 문단에 데뷔했다. 문학평론가로서 전국 유일의 비평전문문예지인 ‘오늘의 문예비평’과 전국 최장수 독서토론회인 ‘영광독서토론회’의 산파역할을 하는 등 부산문화재단 대표를 맡기 전부터 부산의 문화예술 현장에서 활약해왔다.<부경투데이> Nam Song-Woo, professor of Korean Language and Literature of Pukyong National University, will continue his job as the representative director of Busan Cultural Foundation as the third of the foundation on February 7. Because of the reappointment, professors of Pukyong National University have been continually chosen to lead Busan Cultural Foundation what is the control tower of Busan culture as the professor Nam has been chosen as the second and third representative right after the first, Kang Nam-Ju, who used to be the president and professor of Korean Language and Literature of the university. Busan Cultural Foundation started in January 2009 to deliberate Busan's local culture and art policy. The foundation opened temporal board meeting in Gamman Art Center in January 28, and introduced reappointment of representative Nam and decided it. In this meeting, the board changed the policy that the power of representation of the foundation what used to belong to chairman of the board moves to the representative director, and the director has the right to handle all around business. This is the first director-centered system after six-years of board-centered system since the foundation has been started. Because of the reappointment, Busan cultural groups expect that the foundation will enhance its independence of management and practicality of culture policy. Professor Nam planned to come back to the university on February 6 as his director position term will be expired on the day, but Busan city hall asked him to continue his position because the system of private chairman of the board what Busan city hall had tried to carry forward was postponed. The professor started his position on February 2011 as the second representative director of the foundation. In his term, he raised the foundation's level up to the cultural foundations in Seoul and Gyeonggi and tried to develop local culture such as holding representative assembly of cultural foundations from twelve cities and provinces. He also leads to make local culture promotion act which went through the congress last year. Meanwhile, professor Nam has been worked as the professor of Pukyong National University from 1985. He also worked as the dean of academic affairs of PKNU, the dean of humanities and social sciences, chairman of the board of Lee Joo-Hong Literature Foundation, second chairman of the board of Korean Writers Council, director of Yosan Commemoration Business Team, president of Busan division of Korean Writers Council, president of The Korean Literature Association, and the director of Busan Resistance Movement Commemoration Business Team. He make his debut to literary circles with winning in Cho-sun Ilbo's annual spring literary contest in 1980 and Joongang Ilbo's annual spring literary contest in 1981. Even before he is on the representative director's position, he has been worked in Busan's culture and art industry such as a literary critic of Today's Literary Criticism which is only on literary magazing for criticism and a messenger in Yong-Gwang Book Discussion Group which is the oldest book discussion group in Korea. <Pukyong Today> |